Fotografie | Citlivost (ISO)

16. května 2013 v 13:55 | zRzQa |  Fotografování (tipy, rady,...)
V této části se budeme bavit zkráceně o citlivosti. Na internetu toho najdete hodně, někde je to velmi složitě vysvětlené a já vám to chci sepsat prostě tak, ať to ihned pochopíte. V minulém článku jsem se zabývala clonou - pokuď v tom tedy stále nemáte jasno, přečtěte si můj článek zde.

A co to je? ISO nebo citlivost vyjadřuje citlivost snímače fotoaparátu na světlo. Když je málo světla, použijete vyšší ISO (třeba 600,800), ale při detailním přiblížené potom uvidíte drobné nedostatky a neostrosti (šum). Ovšem pokuď je dostatek světla, je dobré volit tedy co nejnižší ISO (100,150,..).

Čím je ISO vyšší, tím se na fotografii projevuje více šum. Proto není dobré, když máš citlivost na automat. Je lepší totiž citlivost držet v nižších hodnotách, protože jak jsem již řekla, stupá hladina šumu.

A kdy nastavit jaké ISO? Nízká citlivost (ISO 100, 150, 200) je třeba u fotek portrétů, makra, krajiny, street fotky, sportovních. A vyšší ISO použijeme třeba u focení noční oblohy (třeba 600, 800). Ideální by byla samozřejmě co nejnižší, ovšem fotografie by byla příliš tmavá a nešlo by nic vidět.

Na závěr jsem přichystala pět snímků kde jsem začala u ISO 100 a zvyšovala jsem jej. Jak vidíte, se stoupající citlivostí stoupá i intenzita světla na fotce. Vznikají pak nepěkné přeplaly a o šumu raději ani nemluvím.. :D

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lee. Lee. | Web | 16. května 2013 v 14:19 | Reagovat

Taky jsem v tom mívala nějakou dobu trochu zmatek, ale praxe mě to všechno naučila :) Ale vím, že pro nějakého začátečníka to musí být docela těžké, přece jenom pojmů je dost a protože prostě všechno navazuje na všechno, je potřeba znát do opravdu :)

Tím bych tě taky ještě chtěla pochválit, protože , na to že máš zrcadlovkou ani né rok to zvládáš fakt úžasně, tvoje fotky jsou vážně úžasné. A zlepšuješ se čím dál víc. Věřím, že jednou z tebe bude opravdu skvělá fotografka! :)

Lee alias Kamča :)

2 Elle Elle | 16. května 2013 v 15:25 | Reagovat

Velmi dobrý článek co pomůže :-) Ale prosím kombinuj články o focení s něčím jiným, né všichni se o toto zajímají :-)

3 zRzQa zRzQa | Web | 16. května 2013 v 15:29 | Reagovat

[2]: Ano já vím, ale tento článek mám připravený již pár dnů. A né vždy mám čas psát články. Ale neboj, teď bude zase ohledně teorie k focení na pár dnů klid :D

[1]: Kamčo, moc děkuji za super komentář, potěšila si mě :)

4 d. d. | 16. května 2013 v 20:06 | Reagovat

Mam nikon d3100. Jen mi neni jasny, jaky je tedy rozdil mezi clonou a isem :D

5 M. M. | Web | 16. května 2013 v 20:07 | Reagovat

povedený článek :) Fotím teprve od vánoc a pořád jsem zkoumala citlivost a clonu, moc ti děkuju za tento článek

6 Lili Lili | 16. května 2013 v 20:10 | Reagovat

Piš tohle častěji, taky fotím, takže tvé rady se mi hodí :)

7 Therinkattvv Therinkattvv | Web | 16. května 2013 v 20:11 | Reagovat

super :D já jakose v těch velkkostech atd. nevyznám já fotim prostě normálně bez žádných extra nastavení :) le jinak úžasný.Z tebe jednou bude fotografka :)

8 D. D. | 16. května 2013 v 20:27 | Reagovat

Moc dekuju za tyhle clanky :) letos maturuju a fotak mam od vanoc(nikon d3100 18-55mm; 55-200mm). Nemam ted noc casu se dotaku venovat, takze kdyz jsem neco chtela fotit, fotila jsem na automat. Takze tve clanky se mi moc hodi. Vcera jsem chtela fotit mesic, ale nevedela jsem, co mam jak nastavit.

9 adeelxx adeelxx | Web | 17. května 2013 v 11:41 | Reagovat

super článek,určitě pokračuj:)
já sice fotím dlouho ,ale i tak mám drobné nedostatky a celkem mi tyto články pomáhají :)

10 Ell Jones Ell Jones | Web | 17. května 2013 v 14:14 | Reagovat

Fajn článek. Juj, některé tyhle fotky - to světlo :D

11 Kristýna Kristýna | 14. prosince 2013 v 22:33 | Reagovat

Ahoj, určitě fotíš na manual, tak se tě chci zeptat když fotíš třeba lidi nebo nějakou věc, na kolik máš závěrku? předem dík za odpověd :)