Fotografie | Clona

14. května 2013 v 20:35 | zRzQa |  Fotografování (tipy, rady,...)
Když jsem začínala se zrcadlovkou neměla jsem vlastně ani ponětí o tom, co to vlastně clona, čas a citlivost ve foto odvětví znamená. Bojovala jsem s tím celkem dlouho, ale už můžu říct, že už tomu rozumím. Chtěla bych Vám pomoct a objasnit Vám postupně co tyto tři pojmy znamenají a jak s nimi pracovat. V tomto článku se zaměříme na clonu. Pokusím se to napsat co nejsnadněji pochopitelným způsobem. Máte-li otázky, ptejte se v komentářích.

Clona
Je to vlastně zařízení, přes které prochází světlo ke snímači. Pamatujte si (!), že čím je číslo nižší (např. f/4.8), tím je více clona otevřená a naopak - vysoké číslo (třeba f/18), menší průnik světla.

Také ovlivnuje hloubku ostrosti - čím je otvor větší, tím menší je hloubka ostrosti a platí to samozřejmě i naopak, že čím menší je otvor clony, tím větší je hloubka ostrosti.

A teď si ukážeme, jak funguje clona v praxi. Připravila jsem pro vás šest snímků s měnící se clonou. Zašneme s nejmenším clonovým číslem (f/5.6) - clona je nejvíce otevřená a proniká nejvíce světla. Tudiž z těchto snímků je nejsvětlejší. Čím clonové číslo zvyšuje (tzn.clona je méně a méně otevřená), tím jsou snímky tmavší, jelikož na snímač dopadů méně světla.

Jak se ti líbí tento článek? Pochopil/a jsi jej? Co je ti nejasné?

ZAKÁZÁNO TENTO ČLÁNEK KOPÍROVAT
Zdroj: pouze obrázky clony u obr.1 - google.com

Autor: zRzQa

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lindovka=) Lindovka=) | Web | 14. května 2013 v 20:39 | Reagovat

Zuzko, já mám digitální fot'ák a je mi jasný že žádný zazraky nevykouzlím. Dala by jsi sem někdy článek na dobré fotky s digitálním fot'ákem? :)) Strašně moc chci zrzaclovku, ale nemám šanci. :/

2 Valeriee Valeriee | 14. května 2013 v 20:40 | Reagovat

Moc ti za tenhle článek děkuju! Nikdy jsem si s tím pořádně nevěděla rady, určitě to zítra vyzkouším v praxi :-)

3 Petule Petule | 14. května 2013 v 20:40 | Reagovat

Super! Mám stejnou zrcadlovku jako ty, ale v podstatě nevím, jak se ta clona nastavuje.

4 Pájuš Pájuš | Web | 14. května 2013 v 20:41 | Reagovat

Pěkný článek :))) mám dotaz ta Clona používá se jenom na zrcadlovce ???

5 V3VA V3VA | E-mail | Web | 14. května 2013 v 20:43 | Reagovat

SUper :) moc si mi pomohla :)

6 El. El. | Web | 14. května 2013 v 20:47 | Reagovat

Když jsem začínala ze zrcadlovkou tak jsem pojem "CLONA" hledala různě na internetu, ale všude to bylo hrozně odborné, obsáhle a až moc do podrobna. Tenhle článek je luxus a určitě dokáže pomoct!

7 Ell Jones Ell Jones | Web | 14. května 2013 v 21:24 | Reagovat

Super článek, dneska jsem si s clonou hrála.

8 Lili Lili | 14. května 2013 v 21:35 | Reagovat

Merci! :** ... Doteď jsem nepochopila z článků na netu co je clona .. Mám zrcadlovku, takže mě to dost štvalo, ale díky tobě to vím :)

9 Lucy Lucy | Web | 14. května 2013 v 21:52 | Reagovat

Super článek! Úžasně vysvětlené. Ještě by se možná hodilo a je to i můj dotaz - kdy se právě clona využívá (jaké efekty, při jakém počasí, za jakých podmínek...)? Děkujiii :-)

10 zRzQa zRzQa | Web | 14. května 2013 v 21:58 | Reagovat

[4]: Clonu většinou u obyčejných kompaktů nastavovat nemůžeš, protože to nastavení neumožnuje, ale už u bezzrcadlovek některých by to mělo jít. Ohledně těchto fotoaparátů se ale nezajímám, takže nevím jak u kterého fotáku to je. Ale u všech zrcadlovek samozřejmě clona jde měnit.

[1]: Vymyslím nějaký článek třeba na tipy na kompakty a pak třeba nějaké rady apod.. ;)

[6]: No já když začínala, tak to všud etaky bylo šíleně moc podrobně vysvětlené a já tomu vůbec neorzumněla :D  Ale tohle je podle mě napsané velmi obecně a jednoduše, takže základ by měl pochopit každý ;)

[8]: :)

[9]: Tak základní tři věci u zrcadlovky v nastavení je čas, clona a citlivost -  s tím pracuješ pořád (pokuď teda manuálně nastavuješ a nefotíš na automat). Takže u každých světelných podmínek je to různé, někdy je clona vyšší někdy nižší.

11 Kestrin Coleridge Kestrin Coleridge | Web | 14. května 2013 v 22:17 | Reagovat

Pěkně vysvětlený, clona 5.6 je nejlepší!:D

12 Rodesky Rodesky | 14. května 2013 v 22:26 | Reagovat

Asi ze svého blogu uděláš blog o fotografováni co ? :-(  jinak tyto články mi moc pomáhají :-)

13 Denn Kamze Denn Kamze | Web | 14. května 2013 v 22:54 | Reagovat

Super článek :D I když mě moc nepomohl jelikož to znám :D
P.S. U Nikonu je super, že Ti to ukáže na displeji, ale Canon toto nemá což mi přijde trošku škoda :D

14 thename thename | Web | 14. května 2013 v 23:16 | Reagovat

Už vím proč nechci zrcadlovku:DD to bych nikdy nepochopila:D

15 Macík Macík | 15. května 2013 v 6:20 | Reagovat

Super článek. Děkuji, že jsi mi to vysvětlila:)

16 El^^ El^^ | Web | 15. května 2013 v 6:39 | Reagovat

[13]: v manuálním režimu to tam máš vidět :)

17 Barů Barů | Web | 15. května 2013 v 7:23 | Reagovat

[4]: U nějakých kompaktů nebo ultrazoomů to jde.. Já třeba měla právě ultrazoom s manuálním režimem a tak jsem se naučila na zrcadlovku :)

18 Daysy Daysy | E-mail | Web | 15. května 2013 v 8:56 | Reagovat

[1]:  Kompakt ať si koupíš jakýkoliv, to je všechno nastejno. ;) Hlavně si nemysli, že čím větší má rozlišení, tím lepší, občas je to spíš na škodu, když je to až moc vysoké. ;) A jinak záleží fakt hlavně na fotografovi no.

19 M. M. | Web | 15. května 2013 v 14:49 | Reagovat

pěkný článek, určitě bude nápomocen :))

20 Anet Anet | 15. května 2013 v 15:27 | Reagovat

Skvělý článek! Jsem strašně ráda, že jsi založila tuhle rubriku, protože tak trochu začínám šťourat do focení a úžasně mi tímhle pomůžeš.. :)

21 Míša Míša | E-mail | Web | 15. května 2013 v 16:38 | Reagovat

Pocopila + pěkný článek :D

22 Míša Míša | E-mail | Web | 15. května 2013 v 16:38 | Reagovat

pochopila*

23 Ell-i Ell-i | Web | 15. května 2013 v 18:48 | Reagovat

Ahoj, chci tě pozvat na Náš blog :) Tenprve začínáme a kždý nový čtenář je pro nás plus :) Díky moc :)
http://piseme-jen-pro-vas.blog.cz/ (promiň za reklamu)

24 já -.- já -.- | 15. května 2013 v 20:50 | Reagovat

ty jsi byla dneska na kole? :O :P

25 Denn Kamze Denn Kamze | Web | 17. května 2013 v 21:31 | Reagovat

[16]: Tak určitě ;) Měla jsem na mysli nastavení clony a to fakt neuvidím ;)
http://i.idnes.cz/08/013/cl/LUB20a432_EOS_450D_BACK.jpg

26 chase chase | 2. srpna 2013 v 13:35 | Reagovat

kompakt to ma tiez, vlastne nastavovanie clony atd.